יום שבת, 1 ביוני 2013

דו"ח ניסוי

* בעיה (שאלת החקר) - השפעת סוג הנקניק (פסטרמה / סלמי) על קצב גידול החיידקים בטמפרטורה X (טמפ' זהה בממוצע 30 מעלות, תנאים זהים) מעלות צלזיוס

* השערה - אנו משערים שבנקניק מסוג פסטרמה יגדלו יותר מושבות חיידקים, גדולות יותר. בהתבוננות במרכיבי הנקניק נראה שבפסטרמה פחות חומרים משמרים והיא נראית לנו חלקה ו"עדינה" יותר.

* כלים וחומרים -
* 5 צלחות פטרי עם מצע לגידול חיידקים
* מצע לגידול חיידקים (מצע גידול אשר מתקשה ומאפשר גידול של מושבות חיידקים ומספק להם במה להאיחז ומזון. פתחנו את הצלחת באופן סטרילי  כך שלא גדלו מושבות שמקורן באוויר או במשהו אחר)
* 50 גרם סלמי טבעי
* 50 גרם פסטרמה קלאסית
* סכין לחיתוך הנקניקים
* נייר פאראפילם (לאיטום צלחות הפטרי לאחר פתיחתן)
* גזייה (לשמירת הסטריליות בעת פתיחת הצלחת הפטרית)
* מחט עיקור (בה השתמשנו לקחת חתיכה מן החיידקים לבדיקה במיקרוסקופ)
* מיקרוסקופ (לצפייה בחיידקים, לא חובה לניסוי אך התעניינו)
* זכוכית נושא (לצפייה במיקרוסקופ)
* יוד (הנוזל על זכוכית הנושא)
* כפפות לשמירה  על סטריליות
* מצלמה, דפים, עטים, סרגל - משרדיים

* מהלך הניסוי - 
את הניסוי ערכנו במעבדה בתנאים סטריליים ככל האפשר. חבשנו כפפות, והשתמשנו בגזייה בעת פתיחת הצלחת הפטרית. 
הכנו את 5 הצלחות הדרושות. חתכנו מכל סוג נקניק 2 חתיכות בגודל זהה של 1.5X1.5 ס"מ. בכל צלחת שמנו חתיכת נקניק אחת וסגרנו מיד. בסופו של דבר התקבלו: 2 צלחות עם פסטרמה ו-2 צלחות עם סלמי. צלחת אחת השארנו כקבוצת בקרה. ולכל נקניק הייתה קבוצת חזרה.
את הצלחות הצבנו בחדר יבש בסמוך לחלון והמתנו כ-3 ימים. כעבור 3 ימים רשמנו את מספר המושבות שגדלו וגודלן על כל נקניק. בחלוף עוד 3 ימים, חזרנו על התהליך והפעם גם בדקנו את החיידיקים אשר גדלו במיקרוסקופ. החיידקים חיו וזזו.
לאחר התיעודים והניטורים של התוצאות סיכמנו את הכל לטבלה (נמצאת בדו"ח הניסוי).
במשך התהליך הקפדנו על שלושה שלבים חשובים: חזרה, בקרה ובידוד משתנים (הקפדנו שהתנאים שבהם נשמרו הנקניקים יהיו זהים, באותה טמפרטורה אחד ליד השני. תאריך התפוגה היה זהה)

* תוצאות - בנקניק מסוג סלמי היו פי 2 מושבות ומצב הנקניק היה רע יותר ממצב הפסטרמה. בנקניק "נאכלו" חלקים רבים מבשרו וגדלו על הנקניק ובנוזליו שהופרשו כ-5 מושבות בקוטר של 0.35 ס"מ. על הפסרמה לעומת זאת, גדלו כ-2 מושבות בקוטר של 0.20 ס"מ וצורת הנקניק אינה השתנתה.


מספר מושבות
גודל המושבה
צלחת מס' 1 - סלמי
5
0.35 ס"מ בממוצע
צלחת מס' 2 - סלמי
4
0.30 ס"מ בממוצע
צלחת מס' 3 - פסטרמה
2
0.20 ס"מ בממוצע
צלחת מס' 4 - פסטרמה
2
0.15 ס"מ בממוצע
צלחת מס' 5 - ריקה
0
0.00 ס"מ בממוצע


* מסקנות - 
לאור הניסוי הסקנו מסקנות, הסלמי יכול להישמר פחות זמן בתנאי חוץ. את הנקניקים יש לשמור בסביבה המיועדת להם. לסוג הנקניק יש הפשעה רבה על קצב גידול החיידקים והסלמי הוא "בית גידול" טוב יותר לחיידקים. הפסטרמה עמידה יותר מהסלמי מסוג זה ואכן לסוג הנקניק יש השפעה על קצב גידול החיידקים.

* המלצות לעתיד -
לאור הניסוי, אנו ממליצים לשמור את הנקניקים בסביבה יבשה ובתנאי קירור בהתאם להוראות היצרן. יש לשמור את הנקניקים בקופסא או בשקית אטומה כדי למנוע כניסת חיידקים. אין להיבהל, אם נשמור על הנקניקים כראוי יהיה לנו סנדוויץ' נפלא!
בתיאבון!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה